Mindfulness-oefeningen

Mindfulness is een therapeutische techniek die gebruikt wordt in verschillende behandelingen. Mindfulness kan omschreven worden als ‘een houding waarin de aandacht gericht is op ervaringen in het hier-en-nu zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen’. Ervaringen kunnen bestaan uit gedachten, gevoelens of lichamelijke gewaarwordingen en kunnen zowel negatief als positief zijn. Mindfulness kunt u trainen door het uitvoeren van mindfulness-oefeningen. Tijdens de behandeling zal uw therapeut uitleg geven over mindfulness en wordt u gevraagd om thuis te oefenen met mindfulness. U kunt hiervoor gebruik maken van de geluidsfragmenten die u kunt afspelen of downloaden op deze website.

U kunt de geluidsfragmenten afspelen door erop te klikken met uw muis. Wanneer u met uw rechtermuisknop op de oefening klinkt, kunt u ervoor kiezen om de oefening op te slaan op uw computer, zodat u de oefening zonder bezoek aan de website kunt afspelen. Ook kunt u door de oefening op te slaan op uw computer, de oefening overzetten op een geluidsdrager zoals cd, mp3-speler etc. U krijgt de oefeningen ook op een cd afgeleverd wanneer uw behandeling van start gaat.

Een goede start is om na de derde therapiesessie te beginnen met de volgende zes oefeningen met bijbehorende geluidsfragmenten. Uit de praktijk blijkt dat het raadzaam is om de volgorde zoals hieronder aangegeven aan te houden, maar wanneer u het prettiger vindt om een andere volgorde aan te houden mag dat ook. U kunt er ook voor kiezen om met uw therapeut te overleggen welke oefeningen voor u het meest geschikt zijn.

  1. Ademhaling
  2. Bodyscan
  3. Geluiden
  4. Gedachten
  5. Lichamelijke gewaarwordingen
  6. Keuzeloze aandacht

Wanneer u voor het eerst kennis maakt met mindfulness-oefeningen, kan het behulpzaam zijn om naar een stem te luisteren die u steeds aanwijzingen geeft. De geluidsbestanden zijn ingesproken met een vrouwen- en mannenstem. Ze zijn er in twee varianten: van acht minuten en van 15 minuten. In de langere versies is er meer stilte tussen de instructies die gegeven worden. U kunt starten met de korte oefeningen en later overstappen op de langere variant.

Wanneer u ervaring hebt opgedaan met de oefeningen, kunt u ervoor kiezen om zonder begeleiding van een stem te oefenen. Zet een timer op de gewenste tijd of gebruik de mindfulness-oefeningen met een klankschaal. Het geluid hiervan, dat af en toe klinkt, is bedoeld als herinnering om met uw aandacht bij het zelf gekozen onderwerp te blijven. U kunt ook mindfulness-oefeningen uitvoeren met behulp van de gegeschreven instructies die u wordt aangeleverd wanneer u het werkboek overhandigd krijgt.

De geluidsfragmenten zijn oorspronkelijk gemaakt voor gebruik in combinatie met het boek: Mindfulness. Een praktische training in omgaan met gevoelens en gewoonten. Ger Schurink, Uitgeverij Thema ISBN 978 90 5871 5814

Idee en tekst: Ger Schurink
Productie: Marjan Hoitinga & Ger Schurink
Stemmen: Yola Claasen & Eric van Vessem
Opnames: VaVaVoom! Music Company Utrecht
Editing: Quint van Kesteren
© Ger Schurink , 2008