Bodyscan

Bodyscan

Gevoelens kunnen samenhangen met reachties in het lichaam, zoals bijvoorbeeld verhoogde hartslag, spanning in het gezicht, droge keel, pijn op de borst of buikpijn. Onaangename gevoelens willen we liever niet voelen. Als reactie op de onaangename gevoelens, zoeken we naar oplossingen om het vervelende gevoel zo snel mogelijk kwijt te raken.

De bodyscan richt zich op het nauwkeuring leren opmerken van fysieke gewaarwordingen in uw lichaam en op het vergroten van uw vermogen er bij te blijven, zonder in een automatische reactiepatroon te schieten.  U richt uw aandacht op wat u in uw lichaam voelt, zonder er direct op in te gaan en zonder er iets aan te willen veranderen. 

U kunt de bodyscan ook liggend doen. De bodyscan is niet bedoeld om rustig of ontspannen te worden. Dat kan wel een gevolg zijn, maar u kunt ook het tegenovergestelde ervaren, zoals veel onrust en irritatie. Alles wat u ervaart tijdens de oefening is oké. U probeert uw aandacht te richten op datgene wat u ervaart in uw lichaam, zonder het te willen veranderen.

Tijdens de bodyscan neemt u van moment tot moment zo goed mogelijk waar wat u fysiek ervaart in dat deel van uw lichaam, dat in de oefening aan de beurt is. U houdt uw aandacht telkens op het betreffende deel van uw ichaam gericht, gedurende het tijdsbestek van een paar ademhalingen.

Naarmate uw opmerkzaamheid toeneemt, zult u merken dat u sneller verbanden gaat zien tussen wat er zich in uw geest afspeelt en wat u in uw lichaam ervaart. Doorat u uw lichamelijke gewaarwordingen sneller leert opmerken, zult u bovendien eerder maatregelen nemen, in plaats van in uw oude patroon te vervallen.